Historiek

In 1955 hebben Alfons Goossens en Gaston Morel van 15 Zeelse families elk 10.000 F (250 €) ontvangen en daarmee 2 tennispleinen aangelegd. Er werd een soort zomerhuisje opgericht met twee zeer kleine omkleedhokjes met daartussen een staaf om de kleren op te hangen. Een toilet was er niet. Voor dringende behoeften was iedereen welkom in de villa van Réné Morel. Gedurende de eerste 20 jaar – onder voorzitter van Valère Vuylsteke – organiseerde de club een jaarlijkse wedstrijd tegen St. Jan Steen (Hulst). Wij gingen dus internationaal!

In de daaropvolgende 10 jaar was Jules Haegens voorzitter. Het onliggende landschap verandere drastisch. In de plaats van om en rond onze tennispleinen uitgebreide groene weiden – waar het vlas op “geroot” werd – breidde het industriepark verder uit. Er kwam een snelweg en brug naast ons pleinen, maar niet getreurd! Er werd een chalet gebouwd met kleedkamers, douches en een bar met frisse en sterke dranken.

De volgende 10 jaar – toen ik voorzitter was – werd het derde plein aangelegd. Gefinancieerd met een 10 jaarlijkse renteloze lening, aangenaam op vrijwillige basis bij de leden. Elk jaar werd 1/10 van de lening afgetrokken van het lidgeld. Een sproeiinstallatie en verlichting van de pleinen verhoogden het algemeen welzijn en comfort.

Voor het verdere reilen en zeilen van onze tennisclub zal de volgende voorzitter Jan De Kesel ook wel eens in zijn pen kruipen.

Piet Goossens

Als vierde voorzitter van de ZTC ben ik Piet opgevolgd in 1994 en heb ik de fakkel overgedragen aan Bob in 2005 (op ons 50 jarig jubileum).

Als belangrijkste feiten uit die periode herinner ik me o.m. het leggen van een sproei-installatie in 1995 : dit was een geweldige hulp voor onze terreinverzorger Gerard Tulkens die toen reeds een +75 er was . Voorheen werd alles manueel met de lans besproeid. In 1999 hebben we een tennismuur voor de jeugd geplaatst achter het derde terrein. In 2000 werd de terreinverlichting vernieuwd. Gerard heeft in 2002 zijn ontslag gegeven na 48 jaar trouwe dienst als terreinverzorger. In 2004 werd een petanque-baan aangelegd.

In mijn “regeerperiode” hebben we volop de kaart van de kinderen getrokken: tijdens de zomer werden tennislessen, vriendschappelijke ontmoetingen, fietstochten enz. georganiseerd . In die periode zijn ook de fameuze kriebeltornooien begonnen . Gedurende een weekend haalden we meer winst op dan met een gans jaar bar-activiteit . Het was hard werken voor ons bestuur, maar het gaf enorm veel voldoening. Buiten het seizoen werden wandelingen , bowling- en andere activiteiten georganiseerd met als bekroning de (bijna) jaarlijkse en legendarische ardennenweekends (Eghezée , Lavacherie, Prelle etc.) .

Sedert vele jaren zijn de interclubwedstrijden –voornamelijk Heren 35 en Dames 30– een jaarlijks sportief hoogtepunt.

De bekroning op mijn voorzitterschap waren de festiviteiten rond het 50 jarig bestaan. Behalve de feestelijkheden op de club zelf –in een prachtige feesttent waar zeer veel oud-leden en leden aanwezig waren-, was er de toekenning van de titel Koninlijke Zeelse Tennisclub. Voor mij persoonlijk was dit het ogenblik om in schoonheid te eindigen en de fakkel over te dragen aan Bob die reeds jaren in het bestuur zat.

Kortom , ik kijk met fierheid en veel genoegen terug naar die periode. De KZTC blijft me zeer nauw aan het hart liggen: een gezellige club waar het familiaal en vriendschappelijke karakter primeren. De leuze “iedereen kent iedereen en vooral iedereen speelt met iedereen” blijven belangrijk. Een belangrijke challenge blijft om het sportieve deel minstens even belangrijk te laten meespelen als het culinaire. Maar met een nieuwe –jongere generatie van bestuurders– ben ik gerust dat onze geliefde Zeelse een fantastische toekomst is weggelegd.

Lang leve de Koninklijke Zeelse Tennisclub!

Jan De Kesel

Ik heb in 2006 het voorzitterschap van Jan De Kesel overgenomen. In 2010 bestond de Zeelse 55 jaar. Er zijn toen enkele grote verschuivingen in het bestuur gekomen. Alex Coucke, Jan De Kesel en Luc Verbeeck hebben hun bestuursmandaat na 30 jaar overgedragen aan de jonge garde. Samen met de vernieuwde bestuursploeg (Annemie, Annette, Hélène, Peggy, Frank, Marc, Patrick en Thierry) heb ik steeds geprobeerd om in een familiale sfeer het tennissen in de Zeelse te promoten.

Het 55-jarig bestaan van de club werd op 26/06/2010 gevierd in een tent naast de chalet. Eind juni 2010 ging het 13e kriebeltornooi door. Naar de tweejaarlijkse Ardennenweekends wordt nog steeds reikhalzend uitgekeken. In 2011 werd gestart met een derde interclubploeg Heren 45, naast de reeds bestaande Dames 30 en Heren 35 ploegen. In 2012 speelde de H45-ploeg kampioen van Oost-Vlaanderen ; een unicum in de geschiedenis van de club.

In 2013 heeft Christophe De Smedt zijn intrede gedaan in het bestuur als co-voorzitter. Sinds 2014 neemt hij mijn taak als voorzitter over. Ik wens Christophe en het bestuur veel succes toe tijdens de komende jaren op de Koninklijke Zeelse Tennisclub.

Bob Goossens